SFO Nordlyset

Nordlyset er SFO’en på afd. Nordskovskolen, og er for alle børn mellem 0. kl. og 6. kl.

Nordlyset er opdelt efter klassetrin;

SFO 1 består af 0. kl. – 3. kl.

SFO 2 består af 4. kl. – 6. kl.

I SFO 1 er børnene inddelt således at 0. og 1 kl. går i det vi i dagligtale kalder Himmelrummet, og 2. kl. og 3. kl. går på Månebasen.

SFO 2 er Klubben.

Vi prioriterer leg, læring og trivsel i trygge rammer med nærværende og anerkendende voksne. Vi har fokus på det enkelte barn og ser det som vores pædagogiske opgave, at sikre at børnenes personlige, sociale og kulturelle kompetencer udvikles. Vi lægger stor vægt på, at skabe et inkluderende og anerkende miljø hvor børnene støttes i at skabe venskaber og opleve fællesskab. Vores arbejde i SFO skal ses som en naturlig sammenhæng med skolen da lærere og pædagoger har et tæt samarbejde. I skoletiden er pædagogerne skolepædagoger og er tilknyttet deres egen klasse sammen med klassens lærere som de følger hele året. Pædagogerne deltager til skolehjemsamtaler, varetager understøttende undervisning og har nogle hold timer i egen klasse. Derudover samarbejder lærere og pædagoger om flere pædagogiske tiltag der understøtter SFO og skolens værdier;

Motivation, Ansvarlighed, Selvstændighed, Valgparathed, Respekt, Samarbejde, tolerance og Mødestabilitet.

Hverdagen i SFO bærer præg af en bred vifte af leg og aktiviteter. Vi prioriterer uderummet da der er højt til loftet. Vi er så heldige, at have en dejlig skov i baghaven som vi benytter hele året. Aktiviteterne er målrettet børnenes alder. Vi pirrer deres nysgerrighed og selvom en aktivitet er planlagt af en voksen kan den pludselig føre i en anden retning da vi følger børnenes spor i nuet. Af aktiviteter i SFO 1 kan nævnes Shanes Verden (vi laver skulpturer ud af genbrugsting). Vi omdanner gamle bøger til pindsvin. Vi vægter bålaktiviteter højt hvor vi tilbereder mad med gode og sunde råvarer, fodbold og høvdinge stævner, årstidsbestemte fester som skolefest, julefest, afslutningsfester og meget mere.

Af aktiviteter i SFO 2 kan nævnes: Aften åbent hvor SFO 2 bl.a. tager i svømmehallen til aften Disco, fiskeri tur med overnatning, kreative aktiviteter, hulebyggeri i træerne, nærværende voksne der har tid til snakke om de ting der trænger sig på hos børnene.

Alle dage tilbydes der morgenmad fra kl. 6.00-7.30 (SFO 2 skal dog tilkøbe dette modul) SFO åbner igen mandag og fredag kl. 12.40 og tirsdag, onsdag og torsdag kl. 13.30 til kl. 17:00, fredag dog til kl. 16:00

Der vil udover være tilbud om aften åben i alle afdelinger.

Lukkedage er følgende:

De 3 dage før påske. Dagen efter Kristi himmelfartsdag. Uge 29 i sommerferien. Dagene mellem den 24/12 – 1/1 begge inkl.

I uge 28 og 30 er vi slået sammen med SFO Viben, de kommer til os i uge 28 og vi er hos dem i uge 30.