Retningslinjer ved tilsidesættelse af skolens samværsregler
I bekendtgørelse nr. 1396 af. 28. september 2020 om foranstaltninger til fremme af god orden i
folkeskolen er der blandt andet fastsat de øvre rammer for sanktioner over for elever, der
overtræder skolens samværsregler.
De sanktioner, der er nævnt i det følgende er såvel sanktioner, som er fastsat i bekendtgørelsen,
som øvrige sanktioner inden for rammerne af bekendtgørelsen.
Skolens leder oplyser ved hvert skoleårs begyndelse eleverne og forældrene om skolens
retningslinjer ved tilsidesættelse af skolens samværsregler og værdiregelsæt (Sådan er vi sammen
på Haslevskolerne).
Iværksættelse af foranstaltninger sker ud fra en pædagogisk vurdering af de konkrete
omstændigheder, så de står i rimeligt forhold til elevens forseelse og skal bl.a. vurderes i forhold til
forseelsens grovhed, elevens alder, eventuelle forudgående samtale, påtale og advarsel mm. og
om forseelsen er begået forsætligt eller uagtsomt mv.
Den enkelte medarbejder:
Advarsel
Inden anden sanktion tages i anvendelse har eleven fået en tydelig henstilling om at stoppe den
uhensigtsmæssige adfærd.
Samtale mellem elev og lærer
Gentagende tilsidesættelse af skolens praksis følges op gennem samtale med det formål at afklare
baggrunden for den uhensigtsmæssige adfærd, så gentagelsestilfælde kan forebygges.
Procedure:
Samtale: I samtalen lægges vægt på aftale og tidspunkt/form for opfølgning.
Forældre: Kontakt med henblik på orientering af og inddragelse af hjemmet.
Klasselærer: Orienteres (evt. sammen med AULA-besked til forældre)
Uden for klassens undervisningsmiljø til anden undervisning på skolen
Eleven har udvist en så forstyrrende adfærd i timen, at det har vanskeliggjort klassens læring og
trivsel. Eleven har forstyrret undervisningen, anvendt groft sprog, talt nedsættende til en anden elev
eller generet på anden vis.
Procedure:
Samtale: Tydeliggøre baggrund for udelukkelse og aftale vilkår for tilbagevenden til klassens
undervisning.
Forældre: Kontakt med henblik på orientering af og inddragelse af hjemmet, hurtigst muligt senest
samme dag.
Klasselærer: Orienteres (evt. sammen med AULA-besked til forældre)
Eftersidning
Eleven har fx enten tilsidesat skolens praksis/retningslinjer trods kendskab til samme eller gentagne
gange ikke lavet sine lektier eller ofte mødt for sent til undervisningen eller udeblevet fra
undervisningen.
Procedure:
Forældre: Orienteres om årsag og tidspunkt for eftersidningen.
Klasselærer: Orienteres
Ledelse: Orienteres
Eftersidning i op til én time, må ikke hindre en elevs hjemtransport. Eftersidning er betinget af
forudgående meddelelse til hjemmet.
Klasselærerne:
Bekymringsmøde for hjem og skole
Fælles drøftelse mellem skole, forældre og barn for at nå frem til en fælles aftale.
Procedure:
Klasselærere indkalder og afholder møde
På mødet lægges vægt på præsentation af bekymring, aftale, procedure for opfølgning.
Lærerteam: Orienteres via referat
Ledelse: Orienteres via referat
Overførsel til undervisning i anden klasse (eller anden placering) i enkelte timer/kortere periode
Eleven har udvist en så forstyrrende adfærd, at de øvrige elevers mulighed for at få udbytte af
undervisningen vanskeliggøres væsentligt.
Procedure:
Forældre: Orienteres på forhånd
Ledelse: Orienteres på forhånd
Lærerteam: Orienteres på forhånd
Ledelsen:
Udelukkelse fra undervisningen i op til 10 dage pr. skoleår
Eleven har gentagne gange udvist en grov eller krænkende adfærd over for andre elever eller
over for medarbejdere, for eksempel ved at slå, håne eller sabotere undervisningen. Samtaler med
elev og forældre samt påtaler og advarsler har ikke hjulpet.
Eleven har én gang udvist en så grov adfærd over for andre elever eller lærere (for eksempel
truet), at eleven udelukkes uden forudgående advarsel.
Procedure:
Klasseteam: Inddrages med henblik på en pædagogisk vurdering
Forældre: Inddrages med henblik på indforståelse af hjemsendelsen
Lærerteam: Orienteres af klasseteam
Varig overflytning til en parallelklasse på samme afdeling
Eleven har gentagne gange udvist en så grov og forstyrrende adfærd, at hele klassens
undervisningsmiljø påvirkes negativt. Samtaler med og advarsler over for elev og forældre har ikke
hjulpet, og det vurderes, at der vanskeligt kan etableres et rimeligt undervisningsmiljø i klassen med
elevens fortsatte tilstedeværelse.
Eleven har chikaneret læreren eller en anden elev så alvorligt, at elevens fortsatte tilstedeværelse i
klassen vil være nedværdigende eller krænkende for den pågældende.
Procedure:
Klasselærere i berørte klasser inddrages
Forældre: Inddrages
Lærerteam: Orienteres
Overflytning til anden afdeling under Haslevskolerne
Såfremt varig overflytning til en parallelklasse ikke er mulig og eleven har gentagne gange udvist
en adfærd som vanskeliggør opbygning af et tillidsforhold til klassen eller klassens lærere. Samtaler
med og advarsler over for elev og forældre har ikke hjulpet, og det vurderes, at der ikke kan
etableres et undervisningsmiljø i klassen eller på skolen med elevens fortsatte tilstedeværelse.
Eleven har chikaneret/truet slået læreren eller en anden elev så alvorligt, at elevens fortsatte
tilstedeværelse i klassen vil være nedværdigende eller krænkende for de pågældende.
Procedure:
Klasselærere i berørte klasser inddrages
Forældre: Inddrages med henblik på tilslutning til overflytningen
Lærerteam: Orienteres
I særligt grove tilfælde eller gentagelsestilfælde kan skolens leder iværksætte overflytningen uden
elevens eller forældrenes tilslutning. Kommunalbestyrelsen skal have meddelelse om beslutning og
begrundelsen herfor, og forældre skal have kopi af meddelelsen.
Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin ved en anden skole i kommunen
Eleven har udvist en så ualmindelig grov eller krænkende adfærd over for andre elever eller skolens
medarbejdere, at det ikke findes forsvarligt over for skolens øvrige elever og medarbejdere at lade
eleven fortsætte ved skolen.
Procedure:
Klasseteam inddrages
Forældre: Inddrages med henblik på tilslutning til overflytningen
Lærerteam: Orienteres
Anbefalinger og hensigtserklæringer
- Det tilstræbes, at eleverne ikke oplever sig som marginaliseret eller ekskluderet, men at de
føler sig retfærdigt behandlet.
Godkendt i MED-udvalg 14.03.2023