Mobilpolitik

Skolens nye mobilpolitik betyder, at eleverne afleverer deres mobiltelefoner, når de
møder på skolen og får dem igen, når de forlader skolen.

Afsættet for Haslevskolernes mobilpolitik er at skabe et særligt fokus på det værdifulde
i at skærpe elevernes evne til at koncentrere sig i timerne, på at fordybe sig og til
at være nærværende i de sociale sammenhænge, de indgår i på skolen.
På den måde anskues den nye mobilpolitik som et redskab til at styrke elevernes
sociale og faglige færdigheder.

Telefonerne må anvendes i undervisningen på lærerens foranledning og med udgangspunkt
i de anvisninger læreren giver for brugen af mobiltelefoner.
Der kan gives dispensation for aflevering af mobiltelefonen og der kan udstedes et
såkaldt mobilpas (i samarbejde med forældre, klasselærer og afdelingsleder) det
kan f.eks. være hvis en elev har sukkersyge og anvender telefonen som insulinalarm
eller hvis en elev følelsesmæssigt har behov herfor i en periode.

I praksis betyder det at:
Eleverne afleverer telefonerne om morgenen til læreren/pædagogen - i mobilkassen.
Hvis dette ikke efterleves, tilbageholdes telefonen på kontoret.

1. gang: Telefonen inddrages og afleveres på kontoret til registrering i dertil
indrettet mappe. Eleven kan hente sin mobil efter skoletid.

2. gang: Telefonen inddrages og afleveres på kontoret til registrering. Eleven
kan afhente sin mobil efter skoletid. Kontoret skriver hjem til forældrene i Aula.

3. gang: Telefonen inddrages og afleveres på kontoret og registreres i mappen.
Kontoret skriver hjem til forældrene i Aula og orienterer om, at forældrene
kan afhente telefonen på skolen i kontorets åbningstid.

Alle ansatte efterlever ovenstående, således eleverne oplever samme konsekvens,
uanset hvem de møder af lærere eller pædagoger. Skolen har til opgave at orientere
forældrene og eleverne fra starten af skoleåret om nærværende politik og
medarbejderne har til opgave at sikre, at eleverne afleverer deres telefoner hver
morgen.

Det er vigtigt, at mobilpolitikken indføres fra skoleårets start, og at forældrene i 0. kl.
orienteres, så de allerede fra deres børns start på skolegangen er bekendt skolens
forventninger og politikker.