Modtagerklasse

Hvad er en modtageklasse?

Modtageklasserne er Faxe Kommunes tilbud til flersprogede elever fra 0.-9.klasse, der endnu ikke besidder et tilstrækkeligt dansksprogligt niveau til at kunne begå sig fuldtid i en almenklasse.

I modtageklasserne arbejdes der ud fra undervisningsministeriets Fælles Mål for dansk som andetsprog basis niveau. Det vil sige, at elever i modtageklasserne modtager sprogstøtte og lærer dansk på et niveau, der gør dem i stand til senere at kunne følge undervisningen i en stamklasse på fuld tid – evt. med supplerende støtte i dansk som andetsprog.

Modtageklasserne er i Faxe Kommune placeret i Haslev på Nordskovskolen og Vibeengskolen. Elever der er visiteret til modtageklasser fra andre dele af kommunen, vil få tilbud om transport efter behov.

Ved indskrivning i modtageklasse, bliver man samtidig tilknyttet en almenklasse. Dette er ens stamklasse, og her har man også en kontaktlærer. Der udsluses gradvist fra modtageklasse til stamklasse, efterhånden som eleven vurderes sprogligt, socialt og fagligt parat. Det er modtagekoordinator der, i samarbejde med lærerteamet omkring eleven, beslutter hvordan og i hvilket omfang udslusningen skal foregå. En hurtig udslusning, samt den fysiske nærhed til almendelen, giver en høj grad af integration, samtidig med, at man beholder trygheden ved en modtageklasse. Dette er en basal forudsætning for elevens udvikling af dansksproglige kompetencer.

Hvem kan gå i modtageklasse?

Eleverne i modtagetilbuddet kommer fra hele verden og har alle et andet sprog end dansk som modersmål. En del elever er nyankomne til landet, fx på grund af forældrenes arbejdssituation, familiesammenføringer eller som flygtninge. Derudover består elevgruppen også af elever, der har gået i daginstitution i Danmark, men som endnu ikke besidder de nødvendige dansksproglige forudsætninger, der skal til for at kunne fungere i almenundervisningen.

Hvordan bliver man indskrevet i en modtageklasse?

Hvis en flersproget elev ikke vurderes klar til almenstart i forbindelse med sprogscreening i børnehaven, vil eleven blive visiteret til en plads i modtageklasse. Nyankomne bliver af kommunen henvist til kommunens modtagekoordinator. Det er skoleleder og modtagekoordinator, der vurderer om modtagetilbuddet er passende for den enkelte elev, og som indplacerer på skole og i klasse.

Alle nye elever og forældre i modtageklasse inviteres til en indskrivningssamtale på skolen. Her deltager modtagekoordinator, afdelingsleder og lærer samt evt tolk. Ved indskrivningssamtalen tilstræbes en grundig forventningsafstemning skole og forældre imellem. Det er bl.a. vigtigt at få skabt klarhed over, hvilke kommunikationsmåder der anvendes fremover, og om tolkebistand vil være nødvendigt. Familien spørges ind til elevens sproglige kompetencer, tidligere skolegang/daginstitution, helbred, sociale- og faglige kompetencer, samt andre oplysninger, der kan være relevante for arbejdet med elevens udvikling. Ved mødets afslutning aftales dato for elevens opstart i modtageklassen, og der udleveres oplysninger om almenklasse, mødetidspunkter, skoleregler samt andre praktiske oplysninger.

Hvad laver man i en modtageklasse?

Udover at lære basale dansksproglige færdigheder, lærer eleverne i modtageklasserne at begå sig i en dansk skoleklasse og i det danske samfund. Der arbejdes fx med dansk og international kultur, traditioner og sprog, sociale kompetencer, samfundsfag og rettigheder, musiske fag samt de fleste traditionelle skolefag som fx matematik, dansk, idræt, natur/teknologi og madkundskab.

I modtageklassen opsættes der, i lighed med i almenklasserne, læringsmål og foretages trivselssamtaler. Der testes og screenes løbende i både dansk og matematik, ligesom der løbende holdes skole/hjemsamtaler og forældremøder.

Hvornår er man færdig med at gå i modtageklasse?

Elever kan være indskrevet op til 2 år i modtagetilbuddet. En del elever bliver fuldt udsluset til almendelen tidligere, mens nogle få ikke vurderes klar og kan visiteres til en forlængelse på op til 1 år.

Eventuelle spørgsmål vedr. Faxe Kommunes modtagetilbud kan rettes til afdelingsleder Karen Marie Andersen Hvid, afdelingsleder af børn i fællesskaber.

Mail: karea@faxekommune.dk eller tlf: 24 23 58 74.